onsdag 5 juli 2017

Vejde med kli

Färga blått med vejde är inte så svårt.

Förutom vejde behövs hett vatten, ammoniak och natriumhydrosulfit,

Hela processen tar ett par timmar.
Från gulgrönt till klarblått garn


Men utan natriumhydrosulfit?
Jovisst går det!
Börjar med blad:
Häll på kokande vatten, låt stå.

Sila av, höj pH.
Tillför syre genom att hälla fram och tillbaka

Nu är vätskan mörkt blå.
I stället för natriumhydrosulfit åker det ner en dadel och ett par skedar vetekli i burken.

Burken ska stå i det varma växthuset ungefär en vecka.

Häxan återkommer!








5 kommentarer:

  1. Höjde du pH med ammoniak? Vilket ph-värde höjer du till? Ser fram mot spännande fortsättning...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just här hade jag ammoniak, man ser flaskan i bakgrunden! Jag använder gärna det, lukten gör att man är försiktig! Mäter inte pH, ser på färgomslaget om det är rätt. Till en sådan här sats går det inte åt många droppar.

      Radera
  2. Jag inbillar mig att det gått en vecka nu och börjar bli trött att hänga från den här klippan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland bestämmer vejden, inte jag! Första testen blev så bra, garnet blev blått och vackert. Andra satsen-som skulle fotograferas- är trög att få igång jäsningen på. Men det är på gång! Hoppas jag! Häng kvar!

      Radera