torsdag 14 juni 2018

Japansk indigo- förra årets!

Ja, i slutet av säsongen 2017 torkade jag blad av japansk indigo.
Tyvärr lyckades jag inte få dem helt torra, så bladen började mögla.
 Då stoppade jag alltihop i frysen.

Idag plockade jag fram 150gram torkade, frusna blad av japansk indigo.

Enligt min beskrivning skulle de först kokas ca 20 minuter.
Spadet blev brunt. Det kan man färga brunt med.
Men jag vill färga blått!

Då ska bladen sjuda med natriumhydrosulfit  och något basiskt (ammoniak) i tre omgångar.

När det är "kopparyta" tar man vara på spadet och sjuder bladen igen och igen.

Alla tre avkoken i samma balja, tillsammans med garnet.

Garnet på väg upp ur baljan.

Ljusblått garn på tork.
Jag planerar en större, blå stickning. Därför färgar jag allt garnet samtidigt.
Jag räknar med att färga det här garnet med vejde eller japansk indigo i flera omgångar under sommaren.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar